Muskulær zoneterapi er et uvurderligt redskab til behandling af problemer i bevægeapperatet.

Et af mine efteruddannelseskurser omfattede 62 timer i Muskulær zoneterapi og tilhørende energilære. Kurset omfatter problemstillinger indenfor muskler og led. Som beskrevet under zoneterapi, så afspejles alt vores væv, organer, knogler og muskler i reflekszoner på vores fødder og ben. Så har man kendskab til placeringen af disse reflekszoner for knoglerne, og samtidig ved hvilke muskler der hæfter ind på hvilke knogler, så kan man begynde at arbejde med muskel reflekszonerne via fødderne. Ligeledes er det beskrevet under zoneterapi, at alt kropsvæv og organer har brug for en afstemt mængde energi. Sådan forholder det sig også med musklerne. Forskellige årsager kan medfører at der opstår blokeringer i energiforsyningen, eller at der til nogle muskler kommer for meget energi. Hverken for lidt eller for meget er optimalt, så her bruges teknikker for at afbalancerer energiforsyningen i form af meridianmassage og akupressur.

Behandling af problemer i bevægeapparatet vil være individuelt, alt efter problemet, og evt. sammensat af forskellige behandlingsformer. Læs også Triggertunkt Behandling, Laser og akupressur.

Mange mennesker kender til smerter i muskler og led. Mange kommer med lænde-/og ischiassmerter, smerter mellem skulderbladene, nakkesmerter, spændings-hovedpiner, skulder- og armsmerter, hoftesmerter og meget andet.

Mange problemer i bevægeapparatet skyldes at en eller flere muskler spænder mere end hvad godt er. Muskler arbejder tæt sammen hver gang vi bevæger os. Mens nogle muskler spænder, er der andre der skal slappe af, for at du kan udføre en bevægelse frit uden ubehag og smerter.

Det er sådan at vores muskler alle er pakket ind i en hinde.

Disse hinder er forbundet med hinanden. Det vil sige at musklerne under foden er forbundet med muskler højere oppe, forestil dig et helt muskeltog fra under foden, op til bækkenet og helt op til hagen, eller fra under foden op til bækkenet og så bagpå kroppen op til kraniekanten. Er der nu en muskel der spænder, vil denne spænding forplante sig både op-/ og nedefter i andre muskler via disse hinder.

Sker det at en muskel bliver overbelastet eller får en skade og herved øger sin spændingsgrad, så vil der også ske forandring i spændingsgraden i de samarbejdende muskler, alt sammen noget der typisk mærkes som ubehag og smerter. Rigtig mange mennesker kender det. For lang periode med travlhed derhjemme og på arbejde. Deadlines og terminer som skal overholdes, udefrakommende faktorer, man ikke har indflydelse på, der forsinker forløbet, for store arbejdsopgaver med gentagende monotone bevægelser, dårlige/ forkerte arbejdsstillinger, forkerte sovestillinger evt. for lidt søvn, spekulationer, tilbage holdte følelser, stress og jag alt sammen noget der er med til at give spændingshovedpiner, myoser, musearm, skulder/nakke smerter og mange andre problemer i bevægeapparatet.

I dag er rigtig mange arbejdspladser indrettet, så vi har det hele indenfor rækkevidde. Det bevirker at man kan være mere effektiv, men også at vi bevæger os mindre. Det ville være bedre om vi skulle bevæge os noget mere i løbet af arbejdsdagen, for at undgå disse gener i form af overspændte muskler myoser og smerter.

Flere og flere er begyndt at arbejde hjemme. Hjemmearbejdspladsen giver ofte problemer. Mange sidder på en almindelig spisebordsstol som ikke kan indstilles. Det giver en helt forkert holdning fra bækkenet og hele vejen op til nakken, og dermed mange muskelspændinger, samt kileformede discus skiver, med risiko for discus polaps. En skråpude vil ofte hjælpe, en billig og nem måde at afhjælpe dette problem. Vær opmærksom på at bordet også skal have en passende højde, og at du skal kikke ligeud på en computerskærm, og ikke nedefter, klods den bærbare computer op, og køb en tastatur som du kan have stående på bordet.