Hvad er laserterapi, og hvordan virker det?
Laser er en energi i form af specielt forstærket lys, der er ensrettet, velordnet og koncentretet. Laser er meget rent lys, som har evnen til at trænge dybt ind i vævet, hvor det via lysfølsomme receptorer stimulerer den enkelte celle. Lige såvel som planter benytter sollyset ved fotosyntese, reagerer kroppens celler på laser-energioverførslen ved at arbejde og regenerere hurtigere, fordi cellestofskiftet og blodgennemstrømningen øges, og immunforsvaret styrkes lokalt. Laserterapi understøtter kroppens egne funktioner og hjælper dem til at ske langt hurtigere.

Heler
Laserterapi accelererer den naturlige helingsproces og reducerer derved helingstiden. Dette gælder alle akut opståede skader såsom forstuvninger, ledbåndsskader og stød, ja selv knoglebrud. Helingstiden for akutte skader reduceres med op til 75% noget sportsfolk er meget glade for. Virusangreb og bakterieinfektioner bekæmpes hurtigt og effektivt.

Normaliserer
Ved ensartet gentagne bevægelser overbelastes vævet og der opstår en reaktion i form af en inflamation. Dette gælder f.eks. tennisalbur, golfarm og musearm. Laserterapi dæmper og normaliserer den overreaktion, som inflamationen er udtryk for.

Lindrer
Laserterapi stimmulerer dannelsen af endorfiner, som virker naturligt smertestillende. Desuden dæmpes vævets reaktion ved autoimmune reaktioner. Ved f.eks. mindre brandsår forsvinder smerten næsten øjeblikkeligt.

Styrker
Det naturlige immunforsvar styrkes og medvirker derved til at bekæmpe betændelsestilstande særdeles effektivt. Derfor heler ellers uheldbredelige skinnebenssår på få uger, ligesom Acne forsvinder på få dage. Virusangrab såsom Herbes Simplex bekæmbes ligeså effektivt. Ofte så effektivt, at udbruddet aldrig kommer igen.

Stimulerer
Laserterapi stimulerer dannelsen af kollegent væv. derfor heler f.eks. operationssår op langt hurtigere og med mingre, næsten usynligt ardannelse.

Er laser farligt? Det kommer an på styrken. Laser findes i mange forskellige styrker og anvendes lige fra at skære i stålplader til at aflæse CD’en i en CD-afspiller. Laser anvendes også til kirurgi og til laser pegepinde. Terapeutiske lasere ligger i styrke lige under de kirurgiske lasere og på grund af strålens spredning er der ingen risiko for skader – hverken på øjne eller væv. Virkningen er udelukkende positiv og stimmulerende på kroppensreparationsmekanismer.

Hvem skal ikke bruge laserterapi?
For Gravide, epileptikere samt hjerte- og cancerpatienter, – (se tekst nedenfor), er der visse områder, der ikke bør behandles. Hvis du tilhører en af disse grupper, så gør opmærksom på det inden behandlingen påbegyndes. Spørg din egen læge, hvis du er i tvivl.

Hvad med cancer?
Alle kendte undersøgelser peger på, at cancerceller er upåvirkelige for laserlys. For en sikkerheds skyld behandler jeg ikke klienter med laserterapi i Gittes zoneklinik ved en konstateret cancer.

Gør det ondt?
Selve laserterapien er smertefri og kan i nogle tilfælde opleves som en svag prikken eller snurren. En laserbehandling tager typisk 10-20 minutter men kombineres ofte med anden behandling.

Er der ingen bivirkninger
Laserterapien giver ingen bivirkninger, der kan højst være tale om behandlingsreaktion i form af en forøget irritation, uro og snurren i det behandlede område. Dette er ganske normalt og aftager i løbet af 12-24 timer.

I det efterfølgende kan du se i hvilke situationer laserterapi kan anvendes:

Akutte skader:
Fibersprængninger